Πως να ζωγραφίσουμε πρόσωπα

Πρόσωπα! Παντού τριγύρω μας υπάρχουν πρόσωπα.Κάποιοι από εμάς θα ήθελαν να ζωγραφίσουν κάποια πρόσωπα οικία, άλλα πρόσωπα που μας εντυπωσίασαν, το προσωπάκι του παιδιού μας και γιατί όχι και το δικό μας πρόσωπο.
Πώς ζωγραφίζουμε όμως το πρόσωπο;
Από που να αρχίσουμε;
Πώς να το "στήσουμε" στο χαρτί μας;
Γιατί πολλές φορές δεν φτάνει το τελάρο μας να ζωγραφίσουμε και το λαιμό και μένει ένα κεφάλι μόνο;
Πώς να ξέρουμε πόσο μεγάλο ή μικρό να γίνει το πρόσωπο για να μην βγει έξω απ το χαρτί μας πριν το ζωγραφίσουμε γιατί τότε θα είναι πλέον αργά να το διορθώσουμε;
Πολλά τα ερωτήματα και οι απορίες ,αλλά όλα θα διορθώθουν και θα δωθούν απαντήσεις.
Αρχίζουμε πρώτα από το υλικό της ζωγραφικής μας. Αν είναι μολύβι ή κάρβουνο θα έχουμε και το ανάλογο χαρτί.
Έχουμε πει στο μάθημα, ζωγραφική με μολύβι , τι χαρτιά χρησιμοποιούμε.
Συνήθως για ένα πορταίτο η διάσταση του χαρτιού μας είναι ένα παραλληλόγραμο, μια καλή διάσταση λοιπόν για αυτό είναι το 50χ70 ή 30χ50.
Πως το "στήνουμε" στο χαρτί μας.
Χωρίζουμε το χαρτί μας με δύο  άξονες , κάθετα και οριζόντια, σε τέσσερα ίσα μέρη.
Αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό.
Τραβάμε και δύο πλάγιους άξονες από τις τέσσερεις κάθετες γωνίες του χαρτιού μας σχηματίζοντας ένα μεγάλο Χ.

Εκεί που θα συναντηθούν οι χιαστί άξονες θα τοποθετήσετε περίπου το πηγούνι ανάλογα και πως είναι το πηγούνι του ανθρώπου που ζωγραφίζουμε, κάθε φορά.
Με αυτό τον τρόπο, ποτέ , μα ποτέ, δεν θα βγεί πιό μικρό ή πιό μεγάλο το πορταίτο σας και θα πάει να τοποθετηθεί ακριβώς μέσα στο χαρτί σας.

Οι αναλογίες του προσώπου, όσο γίνεται πιό κατατοπιστικά
 

 

 

 

 

 

 

 

 




Μερικές στάσεις-σκίτσα προσώπων με μολύβι από διαφορετικές οπτικές γωνίες

Τα πρόσωπα έχουν προοπτική και αναλογίες.
Μαθαίνουμε τις κλασσικές αναλογίες προσώπου και τις παραλλάζουμε κάθε φορά που το πρόσωπο που ζωγραφίζουμε έχει κάτι το ιδιαίτερο, όπως μεγαλύτερη μύτη ή μικρότερα μάτια ή μακρύτερο λαιμό απ τον κανόνα μας.
Με αυτή την παρατήρηση, όλα τα πορταίτα σας θα μοιάζουν στο μοντέλο σας.
Οι αναλογίες του προσώπου:

Αρχίζοντας απ τα μαλλιά και φτάνοντας έως το πηγούνι, χωρίζουμε το πρόσωπο σε 5 ίσα μέρη.
Το μήκος της μύτης είναι ίσο με το μήκος τον αυτιών και τοποθετούνται ακρίβως σε αυτόν τον άξονα, μύτης -αυτιού, με μια ΄νοητή γραμμή.
Το πλάτος του προσώπου είναι όσο η μύτη επί δυο, δεξιά και αρίστερα δηλαδή ίσα τα μέρη.
Τα μάτια, απ την μέση της κόρης, συναντούν της αρχές των χειλιών.
Τα ρουθούνια της μύτης πέφτουν περίπου στις κόγχες των ματιών και έτσι αποφεύγεται να κάνουμε τα μάτια ή πολύ κοντά μεταξύ τους ή πολύ μακριά και να φαίνονται αφύσικα.
Η απόσταση απ την μία μεριά του προσώπου με μιά νοητή κάθετη γραμμή στο κέντρο της μύτης, είναι ακριβώς ίσης απόστασης, αν ζωγραφίζουμε ένα πρόσωπο προφίλ.
Αν το ζωγραφίζουμε σε τρία τέταρτα αυτή η απόσταση μικραίνει στο μέρος του προσώπου που δεν φαίνεται ολόκληρο, ανάλογα της οπτική μας γωνίας.
Στο προφίλ και πάλι τηρούνται οι αναλογίες στον κάθετο άξονα και στην τοποθέτηση μύτης-αυτιού σε παράλληλες ευθείες.
Δείτε λίγο το βιντεάκι.
 

Ο ζωγράφος σε αυτό το βίντεο ζωγραφίζει το μοντέλο του σε στάση τριών τετάρτων.
Αρχίζει βάζοντας το περίγραμμα πρώτα του προσώπου και όχι τα μάτια ή άλλες λεπτομέριες.
Μην αρχίζετε ποτέ φτιάχνοντας λεπομέριες απ την αρχή του σχέδιου σας.
Αρχίστε πάντα από έξω πρός τα μέσα, απο το περίγραμμα δηλαδή πρός τα μάτια και την μύτη και όχι αντίθετα.


 

Μιά πολύ ωραία σύνθεση, από ζωντανό μοντέλο, με κάρβουνο.

Και εδώ αρχίζουμε με το περίγραμμα και προχωρούμε στις λεπτομέριες.
Μην δίνετε σχήματα  με πολλές λεπτομέριες στα μάτια, στόμα, μύτη  απ την αρχή της ζωγραφικής σας.
Ζωγραφίζετε συγχρόνως τον γύρω χώρο του μοντέλου σας και το πρόσωπο του μοντέλου.
Ξαναθυμηθείτε τις αναλογίες κάθε φορά που κάτι δεν σας φαίνεται καλό.
Παρατηρείτε συχνά το έργο σας, πριν το τελειώσετε, πηγαίνοντας λίγο πιο πίσω και πιό μακριά απ το καβαλέτο σας.
Με αυτό τον τρόπο θα βρείτε, πριν είναι αργά, τις σχεδιαστικές αδυναμίες σας.
όλοι με αυτόν τον τρόπο , τις βρίσκουμε!