Πως να στήσω μιά σύνθεση

Η Σύνθεση παίζει εξαιρετικά σπουδαίο ρόλο στη ζωγραφική ίσως τον ποιό σπουδαίο πάνω από το σχέδιο και το χρώμα ακόμα. Αυτό πολλοί καλλιτέχνες το πιστεύουν. Όπως όλα στη τέχνη της ζωγραφικής υπάρχουν οι βασικοί κανόνες αλλά συνήθως, πάνω στον ενθουσιασμό μας τους ξεχνάμε και τους βρίσκουμε μπροστά μας λίγο πρίν από τη τελευταία πινελιά στο έργο μας.
Πόσες φορές δεν αναρωτηθήκαμε, γιατί δεν μας αρέσει; Το σχέδιο πήγε πολυ καλά και το χρώμα επίσης. Η Σύνθεση όμως;
Ένας πολύ σημαντικός κανόνας όταν τοποθετούμε το τοπίο ή τη νεκρά φύση ή ακόμα και το γυμνό που βλέπουμε στο χώρο ή και από μια φωτογραφία, είναι να επιλέξουμε ποιό θα είναι το κεντρικό μας θέμα και που να το τοποθετήσουμε. Συνήθως το τοποθετούμε στη χρύση τομή (ρίξε μιά ματιά στο θέμα χρυσή τομή , εδώ στη σελίδα μας) και μετά προσπαθούμε να το πλαισιώσουμε με τις κατάλληλες γραμμές και χρώμα ώστε το μάτι του θεατή να κυλάει σε αυτό ακριβώς το σημείο του έργου.
Πολλές φορές, αν είμαστε μπροστά σε ένα τοπίο που θέλουμε να ζωγραφίσουμε, χάριν της σύνθεσης αλλάζουμε ελαφρά την πραγματικότητα.Ένα άλλο πολύ σημαντικό για την σύνθεση , είναι από ποιά γωνία θα δούμε το θέμα μας.
Θα σας δώσω μερικά γρήγορα σκιτσάκια για να δείτε τι ακριβώς εννοω.

 

Στη πρώτη εικόνα ο αρχάριος τοποθέτησε τα δέντα στις δύο πλευρές και έδωσε ένα επίπεδο δρόμο και ένα επίπεδο επίσης ορίζοντα.
Πώς σας φαίνεται; Μάλλον αδιάφορο ε;

Αυτό είναι μια κακή σύνθεση σε ένα ωραίο θέμα.
 

Ας δούμε πως τοποθέτησε ένας άλλος το τοπίο από αυτή την γωνία που το είδα.Το λάθος εδώ είναι ότι δεν υπάχει θέμα και τα δύο δέντρα είναι ίδια και ο ορίζοντας έτσι όπως είναι ψηλά δεν δημιουργεί την αίσθηση του βάθους.
 

Στο τρίτο σχέδιο ο ζωγράφος δημιούργησε βάθος και αλλάζοντας ελάφρα το ένα Δέντρο δημιούργησε και θέμα.
 

Τέλος το τέταρτο σχέδιο είναι μια ενδιαφέρουσα σύνθεση έτσι όπως ο ζωγράφος οδηγεί το μάτι πέρα βαθιά στον ορίζοντα και τα δύο δέντρα γεμίζουν το χώρο δημιοργώντας μια ευχάριστη αίσθηση φυγής και ονείρου.Είναι σαν ο πίνακας να συνεχίζεται στο μυαλό μας και σαν αν είμαστε οι ίδιοι σε αυτό το ζωγραφισμένο λιβάδι.

Να λοιπόν πέντε σχέδια με τι ίδιο θέμα, τον πύργο, αλλά τον είδαμε από πέντε διαφορετικές πλευρές του.
Επιλέξτε εσείς όποια σας αρέσει και όταν θέλήσετε από εδώ και ύστερα να ζωγραφίσεται ένα ζωντανό θέμα, εκ του φυσικού , κοιτάξτε το από όλες τις πιθανές παραδοχές του.
Ακόμα και μια φωτογραφία να θέλετε να τραβήξετε, πάλι ψάξτε την ωραιότερη θέση για το θέμα σας.

Εδώ έχουμε ένα θέμα θαλασσινό που το κοιτάξαμε από ψηλά.Στην κεφαλονιά έχει τέτοια θέματα από θάλασσα και γκρεμούς.
Στο πρώτο σκίτσο μας είναι ζωγραφισμένο όπως ακριβώς ήταν.
Στο δεύτερο απομακρίνθηκε λίγο από το κέντρο του χαρτιού μας , παραποιώντας λίγο τις διαστάσεις και τις αναλογίες της πραγματικότητας για να φανεί και το ύψος και η απόσταση του κεντρικού βράχου μέσα στη θάλασσα και να δημιουργήσουμε προοπτική στο τοπίο.
 

Δεν είναι πάντα εύκολες οι επιλογές αλλά είναι θέμα χρόνου και σκίτσων να βρείτε τη ποιό καλή συνθεση για το έργο σας.

Κάτι ακόμα σημαντικό.
Βάλτε όρια στο χαρτί σας από την αρχή.Να μην βρεθείτε στην δυσάρεστη θέση να μην χωράνε τα μαλλιά σε ένα πορταίτο σας ή να μην φτάνει να μπεί και κάτι σημαντικό για εσάς σε μιά νεκρά φύση.