Υπάρχουν πολλές σχολές που κάνουν μαθήματα αγιογραφίας στην Ελλάδα. Στην χώρα που γεννήθηκε η αγιογραφία δεν θα μπορούσαμε να μην κρατήσουμε ζωντανή αυτή την τέχνη. Αρχαία ελληνική ζωγραφική και βυζαντινή ζωγραφική στήριξε όλη η τέχνη της ζωγραφικής με τις ιδιαιτερότητες της μέσα στο χρόνο. Την τέχνη της αγιογραφίας μπορεί να σπουδάσει, όποιος ενδιαφέρεται σε αντίστοιχες σχολές αγιογραφίας που υπάρχουν εδώ στην Ελλάδα. Υπάρχουν πολλές σχολές και άρτια καταρτησμένες ώστε να σας οδηγήσουν σε μιά αξιόλογη δημιουργίας εικόνας, φορητή ή τοιχογραφία.
Γραψίματα και Λάμματα. Μετά τους προπλασμούς, μετά κάνουμε το γράψιμο. Γράψιμο είναι οι σκούρες γραμμές που περιβάλουμε την εικόνα και ανοίγουν το δρόμο προς το φως. Λάμματα λέμε τα φωτεινότερα στρώματα βαφής που μπαίνουν πάνω απ τον προπλασμό (λάμμα=λάμψη).
Κρατάμε με τη χούφτα μας το κρόκο και αφήνουμε να φύγει το ασπράδι από την παλάμη μας.
Ανοίγουμε την βρύση σε μέτρια ροή νερού και πλένουμε τον κρόκο. Μην φοβάστε δεν θα σπάσει. Κατόπιν βγάζουμε προσεκτικά το συνδετικό άσπρο που έχει μείνει πάνω στο κρόκο. Βάζουμε το κρόκο σε ένα βαζάκι γιάλινο που να κλείνει ερμητικά το καπάκι του.
Προσθέτουμε ίση ποσότητα ξύδι με την ποσότητα του αυγού.(και λίγο παρά πάνω να πέσει δεν πειράζει)
Λέγοντας προπλασμό εννοούμε το χρώμα που θα βάλουμε πρώτο στο πρόσωπο και στα χέρια και γενικά στή σάρκα που φαίνεται σε μία φορητή εικόνα αγιογραφίας. Και στις τοιχογραφίες κάνουμε το ίδιο.
Υπάρχουν πολλοι συνδιασμοί χρωμάτων για προπλασμό. Υπάρχουν οι προπλασμοί για νέους, γέροντες, γυναίκες , οι καστανοί , οι πράσινοι προπλασμοί.
Τα χρώματα της αγιογραφίας είναι οι σκόνες. Αντί γιά κόλλα βάζουμε ένα μέρος κρόκο αυγού, ένα μέρος ξύδι, δύο μέρη νερό. Μερικά απ τα προτεινόμενα χρώματα για αγιογραφία είναι τα εξής:
Αφού χρυσώσαμε την είκόνα μπαίνουμε στη ζωγραφική της.Το πρώτο στάδιο είναι οι προπλασμοί.
Προπλασμός είναι το σκούρο χρώμα που απλώνεται σε όλη την επιφάνεια που θέλουμε να ζωγραφίσουμε , σαν το πιό σκούρο χρώμα, η σκιερή πλευρά θα λέγαμε και ένα μέρος από αυτό τον τόνο θα μείνει σαν η σκιά στο έργο μας.
Δύσκολη δουλειά μελλοντικοί και εν ενεργεία αγιογράφοι, όμολογώ! Όταν έχετε πιά αντιγράψει το σχέδιο της εικόνας,όπως είπαμε στο πρώτο στάδιο και έχει στεγνώσει το στοκάρισμα και το γιαλοχάρτισμα και όλα είναι έτοιμα αρχίζουμε το χρύσωμα της είκόνας μας. Μιλάμε πάντα γιά φορητή εικόνα. Υπάρχουν δύο είδη χρυσού για το χρύσωμα.Ο ιμιτασιόν χρυσός και ο καθαρός. Ο πρώτος είναι σε πολύ λεπτά φύλλα και ο δεύτερος κολλημένος σε χαρτάκια.
Γομαλάκα και οινόπνευμα. Η ρητίνη της γομαλάκας παράγεται από ένα έντομο της οικογένειας των Αφιδών που εγκρίνει ένα προστατευτικό υλικό για να καλύψει τα κλαδιά στα οποία σταθμεύει. Η ρητίνη της γομαλάκας στο εμπόριο στη καθαρή της μορφή ειναι συνήθως σε μορφή λεπτών φύλλων, έχει χρώμα ξανθό μέχρι βαθύ καφεκόκκινο και δεν μυρίζει.
Φτιάξαμε, όπως είδαμε στο πρώτο άρθρο, το ξύλο που θα δεχτεί την αγιογραφία μας. Τώρα είμαστε έτοιμοι να αγιογραφίσουμε την εικόνα της επιλογής μας. Δοκιμάζοντας θα δούμε ότι δεν είναι και τόσο εύκολο, ούτε η επιλογή εικόνων ,ούτε η ζωγραφική τους.
Όλοι θέλουμε να ζωγραφίσουμε μία εικόνα απ τις πολλές που υπάρχουν στην πλούσια Βυζαντινή Αγιογραφία μας.Πόσοι όμως από εμάς το αναβάλλουμε γιατί δεν ξέρουμε πώς να αρχίσουμε πριν αρχίσουμε να ζωγραφίσουμε την εικόνα. Πως να επιλέξουμε το ξύλο. Τι πρέπει να βάλουμε για να φαίνονται τα χρώματα των εικόνων. Τα μυστικά δηλαδή που δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά. Εδώ θα προσπαθήσουμε να πούμε όσα ξέρουμε για να βοηθήσουμε όσους θέλουν να φτιάξουν την δική τους εικόνα και επί πλέον να καταλάβουμε πόση δουλειά θέλει μία εικόνα για να φτιαχτεί.