Αναγέννηση μονο στην Ιταλία?οχι βέβαια
Pieter Bruegel

θεωρείται ο μεγαλύτερος Φλαμανδός ζωγράφος του 15ου αιωνα, από μιά ολόκληρη οικογένεια ζωγράφων. Ως κύριος εκπρόσωπος στην Αμβέρσα ζωγράφων και συντεχνιών διετέλεσε κορυφαίος διευθυντής της σχολής της Αμβέρσας. Καλλιτέχνης, γλύπτης, αρχιτέκτονας και σχεδιαστής των ταπισσερί και βιτρώ. Διευθυντής της Bruegel ταξίδεψε στην Ιταλία το 1551 η 1552, ολοκληρωνόντας μια σειρά απο έργα ζωγραφικής, κυρίως τοπία, εκεί. Επιστρέφει στην πατρίδα του το 1553και εγκαταστήθει στην Αμβερσα, αλλά δέκα χρόνια αργότερα μετακόμιζει μόνιμα στις Βρυξέλλες. Παντρεύτηκε την εύπορη βαν αστεν το 1563. Οι πίνακες του, συμπεριλαμβανομένου του τοπίου έχουν και σκηνές από την αγροτική ζήη, την παράλογη και χυδαία, αλλά είναι γεμάτα όρεξη και λεπτομέρεια. Επίσης εκθέτουν ανθρώπινες αδυναμίες και παραλογισμό. 'Ετσι μερικές φορές καλείται η "χωρικός Διευθυντής της Bruegel" απο τις σκηνές που περιέχουν τα έργα του.

Ιερώνυμος Μπος (1453-1516)

Bosch's signature

Βασισμένο στο βιβλίο "Hieronymus Bosch" του Carl Linfert,
αγγλική μετάφραση από τις εκδόσεις Thames & Hudson,
Μεγάλη Βρετανία, 1989


Ο Ιερώνυμος Μπος γεννήθηκε πιθανότατα το 1453 στο 's Hertogenbosch, μια μικρή πόλη της Ολλανδίας στην επαρχία Noord Brabant. Γνωρίζουμε λίγες λεπτομέρειες για τη ζωή του, και ίσως όχι τις σημαντικότερες. Το πραγματικό του όνομα ήταν Jeroen van Aken και υπέγραφε τα έργα του ως Jheronimus Bosch, πιθανόν για να τραβήξει την προσοχή στη γενέτειρά του, το δάσος (bosch) του πρίγκηπα (hertog). Αναφέρεται με την ιδιότητα του ζωγράφου από το 1480, ενώ επαγγελματίες ζωγράφοι ήταν και τα κυριότερα μέλη της οικογένειάς του για αρκετές γενιές πριν απ' αυτόν. Παντρεύτηκε μία εύπορη γυναίκα από την πόλη του το 1481, και προφανώς έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στο 's Hertogenbosch, όπου και πέθανε το 1516.

Η θεματολογία του Μπος δε διαφέρει πολύ απ' αυτήν των συγχρόνων του καλλιτεχνών. Τα θέματα των περισσότερων έργων του είναι παρμένα από τη θρησκεία: ο Παράδεισος και η Κόλαση, οι άγιοι, οι ερημίτες, τα Πάθη του Ιησού, η αμαρτία και η τιμωρία της. Ο τρόπος που απεικονίζει τα πνεύματα του κακού δεν είναι παρά προϊόν του, τόσο κοινού στο Μεσαίωνα, φόβου που προκαλούσε στους ανθρώπους η μαγεία και ο δαιμονισμός. Παρ' όλα αυτά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το στυλ των μεμονωμένων ανθρώπινων μορφών στα έργα του Μπος προοιωνίζει την τεχνοτροπία του ρεαλισμού, που επικράτησε κάποιους αιώνες αργότερα.

Αλλά αυτό που διαφοροποιεί τα έργα του Μπος και τα κάνει αναγνωρίσιμα είναι η φαντασία και η πολυπλοκότητα στην απεικόνιση των διαβολικών μορφών. Αντί για χοντροκομμένες, κτηνώδεις καρικατούρες, συναντάμε πλέον τερατώδη υβρίδια συντεθειμένα από έντομα, ερπετά, ανθρώπινα μέλη και εξαρτήματα μηχανών, που όμοιά τους δεν είχαν ξαναεμφανιστεί σε κανένα έργο τέχνης. Παρουσιάζοντας τα πάντα στον πραγματικό, ανθρώπινο κόσμο μολυσμένα απ' αυτά τα διαβολικά αποκυήματα, ο Μπος ξεφεύγει από την παραδοσιακή χριστιανική πίστη για τη μετά θάνατον κρίση, υπονοώντας ίσως ότι το τίμημα της αμαρτίας πληρώνεται στη γη.

Παρ' ότι έζησε σε μια μικρή ολλανδική πόλη μακριά από τα τότε κέντρα της τέχνης και του πολιτισμού, ο Μπος επέδειξε ένα ταλέντο που δεν έχει τίποτα από την "επαρχιώτικη" αφέλεια. Η άποψή του χαρακτηρίζεται από σοβαρότητα, βάθος, αυτοπεποίθηση και πάντα μια δόση χλευασμού και ειρωνίας. Αν και μοναδικός όσον αφορά την τεχνοτροπία και τη φαντασία, δεν άφησε πίσω του καθόλου μαθητές, παρά μόνο κάποιους μιμητές που ίσως απλά να είχαν κάποια προσωπική επαφή μαζί του. 'Ετσι, δεν εγκαινίασε κάποια καινούρια εποχή στην τέχνη, παρά στάθηκε στα όρια του Μεσαίωνα, δείχνοντας κάτι που τότε ήταν ακόμη άγνωστο.

.......ενας εκπληκτικός καλλιτέχνης ίσως έμπνευση και για νταλί και όχι μόνο.δείτε τι έκανε ο άνθρωπος το 1400 και κάτι

Τίτλος 'εργου
Οι πειρασμοί του Αγίου Αντωνίου

ΑΥΤΌ ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΈΝΟ ΜΈΣΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ.ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ Ε?

τιτλος εργου
επτα θανάσιμα αμαρτήματα

εσωτερικός επιγειος παραδεισος