Τρίτη αντίθεση, Θερμού και ψυχρού χρώματος

Τα χρώματα παίζουν μεγάλο ρόλο στη ζωή μας, όχι μόνο σαν εντυπώσεις ή στους ζωγραφικούς πίνακες αλλά ακόμα και στα χρώματα που βάφουμε τους τοίχους των σπιιτιών μας και κατ επέκταση και στην διάθεσή μας.

Ένα μπλε-πράσινο ηρεμεί, ένα κόκκινο-πορτοκαλί αναστατώνει. Στον ιππόδρομο βάψανε  έναν σταύλο με μπλέ ανοιχτό χρώμα και έναν άλλον κόκκινο χρώμα.

Το άλογο στο μπλε σταύλο ηρέμησε μετά την κούρσα σχεδόν αμέσως, αντίθετα απ το άλογο στον κόκκινο σταύλο που έκανε αρκετή ώρα να ηρεμήσει.

Τα χρώματα λοιπόν επιδρούν στην διάθεσή μας και μάλιστα πολύ και όχι μόνο τα καθαρά χρώματα  και οι τόνοι τους αλλά και άν το χρώμα ανήκει στην γκάμμα των θερμών ή  των ψυχρών χρωμάτων. Προσοχή στην τοποθέτηση των ψυχρών και θερμών χρωμάτων μέσα σε ένα πίνακα. Αν φτιάξουμε ένα έργο που να στηρίζεται σε αυτή την χρωματική αντίθεση, μια ισορροπία θερμών- ψυχρών είναι ότι καλύτερο  για τα μάτια μας. Σας θυμίζω τα ψυχρά και τα θερμά χρώματα χοντρικά, γιατί πολλά χρώματα με την ανάμειξη άλλων χρωμάτων, από ψυχρά γυρίζουν σε θερμά και το αντίθετο. Πολύ άσπρο στο μπλέ ή το μώβ το κάνει θερμό και αντίθετα πολύ πράσινο στο κίτρινο μπορεί να το μετατρέψει σε ψυχρό.
 

Θερμά χρώματα

  • ΚΙΤΡΙΝΟ
  • ΚΟΚΚΙΝΟ
  • ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ


 

Ψυχρά χρώματα

  • ΠΡΑΣΙΝΟ
  • ΜΠΛΕ
  • ΜΩΒ


 

Ανάμεσα στο μπλε-πράσινο και στο κόκκινο-πορτοκαλί μεγάλη απόσταση στον χρωματικό πίνακα. Τα πρώτα είναι κάτω στον πίνακα τα άλλα πάνω. Τα πρώτα είναι ψυχρά και τα άλλα θερμά.
 

Ο χαρακτήρας τον χρωμάτων μπορεί ακόμα να καθοριστεί σε:

  1. Ψυχρό - Θερμό
  2. Σκιερό - Φωτεινό
  3. Διαφανές - Αδιαφανές
  4. Ηρεμιστικό - Ερεθιστικό
  5. Υγρό - Ξηρό
  6. Λεπτό - Χοντρό
  7. Μακρινό - Κοντινό
  8. Ελαφρύ - Βαρύ
  9. Αερώδες - Γήινο
     

Θα τα αναλύσουμε ένα ένα μέσα απ τους πίνακές μας σαν παραδείγματα γιατί όσα και να πούμε εδώ θεωρητικά αν δεν δεί κανείς να καταλάβει τις μικρές διαφορές, θα μείνουν πάντα στο μυαλό μας σαν απλή θεωρία και δεν το θέλουμε αυτό, έτσι δεν είναι;

Νομίζω ότι καλύτερο είναι να δώσουμε ασκήσεις για να κατανοήσουμε τι ακριβώς συμβαίνει, όταν αρχίσετε να φτιάχνετε  την άσκηση. Θα δείτε  ότι δεν θα μπορεί να "βγεί" το χρώμα αν δεν εφαρμόσετε πχ τον κανόνα χοντρό-λεπτό ή μακρινό-κοντινό. Με αυτό τον πρακτικό τρόπο θα μπορείτε μετά να εφαρμόσετε και στα έργα σας αυτούς τους απλούς χρωματικούς κανόνες. Δεν είναι εύκολο πράγμα η απόκτηση ισορροπίας χρώματος στούς ζωγραφικούς μας πίνακες ειδικά όταν ανακατεύουμε τόσα χρώματα μεταξύ του και υπάρχουν τόσες χρωματικές έτοιμες αποχρώσεις στην παλέτα μας.

Μια σημείωση,
Ο Πολύγνωτος ζωγράφιζε με 4 χρώματα στην παλέτα του, άσπρο, μαύρο, χοντροκόκκινο και ώχρα.