Πως ζωγραφίζουμε με παστέλ
Παστέλ:
Είναι ένα μέσο που αποτελείται από στεγνή χρωστική ύλη ανακατεμένη με συνθετικό υλικό συνήθως αραβικό γόμα. Το μείγμα χύνεται σε καλούπια απ τα οποία προκύπτουν εύθραυστα ραβδάκια στο μέγεθος δακτύλου.
Όταν αυτά τα ραβδάκια τριφτούν πάνω σε κατάλληλο χαρτί αφήνουν μια λεπτή πούδρα που κολλάει στο χαρτί.
Υπάρχουν μαλακά παστέλ που όταν τριφτούν απαλά παρουσιάζουν μια στρώση χρώματος παρόμοια με εκείνη των ελαιοχρωμάτων.
Ο Εντκαρτ Ντεγκά, ένας από τους καλύτερους παστελίστες όλως των εποχών, ανακάλυψε όλες τις εκφραστικές δυνατότητες των παστέλ.
Οι πρόδρομοι του Παστέλ
Η φύση του παστέλ έγινε δημοφιλής όταν οι καλλιτέχνες άρχισαν να θεωρούν το σχέδιο, όχι μόνο σαν μέθοδο που προηγείτο της ζωγραφικής, αλλά και σαν αυτόνομη εκφραστική δυνατότητα.
Κατά την περίοδο της αναγέννησης ασχολήθηκαν για πρώτη φορά με την ανατομία του ανθρώπινου σώματος από καλλίεχνικής πλευράς, μέσω σπουδών που απαιτούσαν την γραφική υποστήριξη του σχεδίου.(προσχέδια).
Από τον 16ο αιώνα, το σχέδιο έγινε η θεμελιώδη μέθοδος σπουδής όλων των καλλιτεχνών.
Τα τότε γνωστά μέσα μελάνια, μολύβια, κάρβουνο, γύψο, κόκκινη κιμωλία.
Έτσι μπορούμε να πούμε ότι οι ζωγράφοι του Τσινκουεντέντο ήταν οι πρωτοπόροι μιας παρόμοιας τεχνικής του παστέλ.
Η γέννηση του παστέλ έγινε όμως στην εποχή του ροκοκό!
Φυσική ρητίνη που εκκρίνεται από το φυτό ακακία και χρησιμοποιείται στην Παρασκευή βερνικιών.
Δεν διαλύεται σε αιθυλική αλκοόλη.
Ροζάλμπα Καριέρα (1675-1757)
Διάσημη προσωπογράφος με ευρωπαική φήμη και ευαίσθητη ερμηνεύτρια των ιδανικών της κομψότητας, μετέφερε τη λεπτή και εκλεπτισμένη γραμμή της μικρογραφίας σε μεγαλύτερη κλίμακα με την τεχνική του παστέλ.
Οι πληροφορίες για τις σπουδές της είναι λιγοστές και η χρονολογία των πολυάριθμων έργων της είναι αβέβαιη.
Ο πρόξενος της Βενετία και παθιασμένος συλλέκτης Τζόζεφ Σμιθ την υποστηρίζει και από εκεί τοποθετείται η παραγωγή των έργων της, γύρω στο 1700.Το έργο της η προσωπογραφία της Αντον Μαρία Τζανέτι τοποθετείται κάπου εκεί.
Οι σπουδαίες παραγγελίεςτου δούκα Χριστιανού Λουδοβίκου του Μέκλενμπουργκ και του βασιλιά Φρειδερίκου του Δ της Δανίας εδραίωσαν την φήμη της ως προσωπογράφου της μόδας για την ευρωπαική αριστοκρατία και για τους επίσημους ξένους που επισκέπτονταν την πόλη.
Αυτοπροσωπογραφία Ροζάλμπα
Πίνακας οι τέσσερεις εποχές
Η γυναίκα με την μάσκα
Προσωπογραφία Βενετσιάνου άρχοντα, ανώτατου δικαστικού με περούκα εποχής, από έργο της Ιταλίδας ζωγράφου Ροζάλμπα Καριέρα (Πινακοθήκη Δρέσδης).
Τα υλικά:
- Παστέλ, πολλές αποχρώσεις και μερικά χρώματα όπως το άσπρο σε πιο μεγάλη ποσότητα.
- Πιαστράκια
- Μολύβια παστέλ σε άσπρο, τερρακότα και γκρι για προσχέδιο
- Χάρτινα σφουμίλια για ανακάτεμα χρωμάτων όταν δεν εξυπηρετεί το χέρι.
- Μολύβια παστέλ
- Γομολάστικα και γόμα κάρβουνου
- Πινελάκι σε σχήμα βεντάλιας για καθαρισμό και μερικό σβύσιμο.
- Πανάκια για καθαρισμό των παστέλ
- Μαλακό χαρτί για αναμειξη παστέλ και καθαρισμό των παστέλ
Τα χαρτιά:
Όλα τα χαρτιά που έχουν κόκκο και συγκρατούν την σκόνη των παστέλ.
Αν θέλετε πιο στρωμένη επιφάνεια ,πχ για πρόσωπα, δοκιμάστε ένα λείο χαρτί.
Μην ξεχάσετε το φιξατίφ, υλικό που κολλάει το παστέλ σε μορφή σπρέι, στο χαρτί.
Υπάρχει σε υγρό και φυσάμε εμείς στο χαρτί μας με ένα φυσητήρα, αλλά και σε σπρέι για να μην έχουμε προβλήματα εισπνοής.
Υπάρχει και ένα ακόμα πιό απλό σύστημα να κολλήσουμε την σκόνη των παστέλ στο χαρτί.
Η ΛΑΚ που βάζουμε στα μαλλιά μας,δοκιμάστε την και θα με θυμηθείτε.
Μιά ζωγραφιά με παστέλ από την αρχή μέχρι την ολοκλήρωσή της.